Sağlık
Bakanlığından:
TIPTA VE DİŞ HEKİMLİĞİNDE UZMANLIK EĞİTİMİ
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı;
tıp ve diş hekimliği alanlarında uzmanlık eğitimi, uzmanlık belgelerinin verilmesi
ve Tıpta Uzmanlık Kurulunun çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
(2)
Bu Yönetmelik; Tıpta Uzmanlık Kurulu ile tıp ve diş hekimliği alanlarında
eğitim vermeye yetkili kurum ve uzmanlık eğitimi ile ilgili programları ve
kişileri kapsar.
Dayanak
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik,
11/4/1928 tarihli ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı
İcrasına Dair Kanun ile 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 369 uncu ve 508 inci maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b)
Çizelgeler: 1219 sayılı Kanunun eki tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık
dalları ve eğitim sürelerine dair Ek-1, Ek-2 ve Ek-3 sayılı çizelgeleri,
c)
Donanım: Programın yatak sayısı, eğitim araç ve gereçleri, tıbbi cihazları
gibi fiziki yapısını,
ç)
DUS: Diş Hekimliğinde Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
d)
Eğitici: Uzmanlık eğitimi verme yetkisine sahip kişileri,
e)
Eğitim sorumlusu: İlgili programdaki eğitimin koordinasyonunda yetkili ve
sorumlu olan eğiticiyi,
f)
Fakülte: Tıp veya diş hekimliği fakültelerini,
g)
Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
ğ)
Kurul: Tıpta Uzmanlık Kurulunu,
h)
Kurum: Programların bağlı olduğu kurumları,
ı)
Kurum eğitim sorumlusu: Eğitim kurumundaki uzmanlık eğitiminin
yürütülmesinden sorumlu olan eğiticiyi,
i)
ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
j)
Program: Bir ya da birden fazla kurum tarafından ilgili uzmanlık dalının
eğitimine yönelik eğitim standardını da içeren çekirdek eğitim müfredatını
karşılayacak şekilde yapılandırılmış fonksiyonel yapıyı,
k)
Program standardı: Bir programın uzmanlık eğitimi verebilmesi için sahip
olması gereken asgari donanım, eğitici ve portföy düzeyini gösteren müfredat
bileşenini,
l)
Portföy: Bir programın uzmanlık eğitimi için gereken vaka, ameliyat, tetkik
ve diğer tıbbi iş ve işlem çeşitliliğini,
m)
Rotasyon: Uzmanlık öğrencisinin uzmanlık eğitimi süresi içerisinde, kendi
uzmanlık dalı dışındaki diğer uzmanlık dallarında Kurul tarafından
belirlenen ve tamamlanması zorunlu olan eğitimi,
n)
TUS: Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
o)
UETS: Uzmanlık Eğitimi Takip Sistemini,
ö)
Uzman: Çizelgelerde yer alan dallardan birinde uzmanlık eğitimini tamamlayarak
o dalda sanatını uygulama hakkı ve uzmanlık unvanını kullanma yetkisi
kazanmış olanları,
p)
Uzmanlık eğitimi: Tıp veya diş hekimliğinde uzman olabilmek için gereken
eğitim ve öğretimi,
r)
Uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı: Uzmanlık eğitimi yapılabilmesi için
bir programın uygulaması gereken, mezuniyet öncesi ulusal çekirdek eğitim
programını içerecek şekilde hazırlanan asgari eğitim ve öğretim
müfredatını,
s)
Uzmanlık eğitimi genişletilmiş müfredatı: Her program için çekirdek eğitim
müfredatının tamamını kapsayacak şekilde hazırlanan ve o programa özgü
eğitim ve öğretim müfredatını,
ş)
Uzmanlık öğrencisi: Kurumlarındaki kadro ve pozisyonları ne olursa olsun bu
Yönetmelik hükümlerine göre uzmanlık eğitimi gören kişileri,
t)
YDUS: Yan Dal Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavını,
u)
YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tıpta Uzmanlık Kurulu
Kurulun oluşumu ve çalışma esasları
MADDE 4- (1) Kurul;
a)
Bakan yardımcısı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürü ile Hukuk Hizmetleri Genel
Müdürü veya görevlendireceği hukuk müşaviri olmak üzere üç,
b)
Biri diş tabibi olmak üzere eğitim hastanelerinden Bakanın seçeceği beş,
c)
Beş tıp fakültesinden ve bir diş hekimliği fakültesinden YÖK’ün seçeceği
birer,
ç)
Türk Tabipleri Birliğinin seçeceği bir,
d)
Türk Diş Hekimleri Birliğinin seçeceği bir,
üyeden
oluşur.
(2)
Kurula asıl üye sayısı kadar yedek üye de belirlenir.
(3)
Kurula seçilecek asıl ve yedek üyelerin uzman olmaları, ayrıca en az üç
yıllık eğitim görevlisi ya da profesör unvanına sahip bulunmaları şarttır.
Üyelerin görev süreleri iki yıldır. Süresi bitenler yeniden seçilebilir.
(4)
Kurul, Bakan Yardımcısının daveti üzerine yılda en az iki kez toplanır;
üyelerden en az beşinin teklifi ile de olağanüstü toplanır. Kurula, Bakan
Yardımcısı veya yapılacak ilk toplantıda üyeler arasından seçilen başkan
vekili başkanlık eder.
(5)
Kurul, en az dokuz üyenin katılımı ile toplanır ve oy çokluğuyla karar
alır. Oylamalarda çekimser oy kullanılamaz. Oyların eşitliği halinde
başkanın bulunduğu taraf çoğunluğu sağlamış sayılır. Türk Tabipleri Birliği
temsilcisi yalnızca tabiplerle ilgili, Türk Diş Hekimleri Birliği
temsilcisi de yalnızca diş tabipleri ile ilgili konuların görüşüleceği
toplantılara katılabilir ve kendi meslek alanları ile ilgili konularda oy
kullanır.
(6)
Kuruldaki görüşmeler Başkan tarafından belirlenen gündemdeki sıraya göre
yapılır. Gündemdeki maddelerin sırası Kurul kararı ile değiştirilebilir.
Her üye, Kurulun görev alanına giren konuların gündem dışı olarak müzakere
edilmesini teklif edebilir. Teklifler yazılı veya sözlü olarak Kurul
başkanına iletilir. Kurul başkanı, önergeler hakkında leh ve aleyhte
konuşmak isteyenlere söz verir ve önergenin görüşülmesini Kurulun onayına
sunar. Kurul başkanı, aynı konuyu içeren veya benzerlik gösteren önergeleri
birleştirerek görüştürme yetkisine sahiptir.
(7)
Kararlar ve varsa karşı oylar, karar tarihinden itibaren üç iş günü
içerisinde gerekçeleri ile birlikte yazılarak imzalanır ve sekretaryaya
bildirilir.
(8)
Kurul kararı ilgili kurumca ivedilikle uygulanır. Kararın eğitim kurumunca
uygulanmaması durumunda kurum uyarılır. Durumun devam ettiğinin tespiti
halinde ilgili uzmanlık eğitimi programının eğitim yetkisinin askıya
alınmasına ve programdaki mevcut uzmanlık öğrencilerinin başka programlara
nakline Kurulca karar verilebilir.
(9)
Kurul toplantısına mazereti nedeniyle katılamayacak üye, mazeretini
toplantı öncesinde bildirir. Kurul toplantılarına üst üste iki kez
mazeretsiz olarak katılmayanların üyeliği düşer.
(10)
Kurulun sekretarya hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
Sekretarya hizmetlerini yürütmek üzere yeterli nitelik ve sayıda personel
görevlendirilir.
Kurulun görevleri
MADDE 5- (1) Kurulun görevleri
şunlardır:
a)
Kurumlara program temelinde uzmanlık eğitimi yetkisi verilmesi ve bu
yetkinin kaldırılmasına ilişkin teklifleri karara bağlamak.
b)
Uzmanlık dallarının eğitim standardını da içeren uzmanlık eğitimi çekirdek
müfredatlarını belirlemek ve ilan etmek.
c)
İlgili uzmanlık dalının uzmanlık eğitimi çekirdek ve genişletilmiş
müfredatlarına göre uygulama alanları ile temel görev ve temel yetkilerinin
çerçevesini belirlemek.
ç)
Uzmanlık dallarının rotasyonları ve bu rotasyonların süreleri hakkında
karar vermek.
d)
Uzmanlık dallarının eğitim sürelerinin üçte bir oranına kadar
artırılabilmesi hakkında karar vermek.
e)
Uzmanlık eğitiminin takip ve değerlendirme esaslarını belirlemek.
f)
Programların uzmanlık eğitimi çekirdek ve genişletilmiş müfredat ve eğitim
standartlarına uygunluğunu takip etmek.
g)
Yapılan takipler sonucunda, eksiklikleri tespit edilen programlarda
gerektiğinde yerinde denetim yapmak veya yaptırmak, denetimler sonucunda
düzenlenen raporları karara bağlamak.
ğ)
Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı jürilerinin seçim ölçütlerini belirlemek.
h)
Yurt dışındaki uzmanlık eğitimi veren kurumların tanınmışlık listesini
yapmak ve bu listeyi güncellemek.
ı)
Yabancı ülkelerde uzmanlık eğitimi yapanların bilimsel değerlendirmesinin
yapılabileceği kurumları belirlemek.
i)
Yeni uzmanlık dallarının ihdas edilmesi ile ilgili görüş bildirmek, ihdas
edilen dallarda uzman olacakların başvuru ölçütlerini belirlemek ve bu
konudaki başvuruları karara bağlamak.
j)
Sertifikaları Bakanlıkça tescil edilecek olan ve uzmanlara yönelik olan
sertifikalı eğitim programları ile ilgili görüş vermek.
k)
Uzmanlık eğitimi ve uzman insan gücü ile programların eğitim kapasitesi ve
imkânları göz önünde bulundurularak uzmanlık eğitimine giriş sınavlarında
programlara ait kontenjanlar hakkında görüş vermek.
l)
Görev alanıyla ilgili konularda çalışmalar yapmak ve görüş hazırlamak
üzere, görev süresini ve üye sayısını belirlediği geçici komisyonlar
kurmak.
m)
Aynı kurum içinde veya birden fazla kurum arasında yapılacak protokol ile
oluşturulacak programlar için protokol oluşturma prensiplerini belirlemek.
Görevi sona eren Kurul üyelerinin
yenilenmesi
MADDE 6- (1) Bakanlık, Kurul
üyelerinin görev süresinin bitiminden en az üç ay öncesinde 4 üncü maddede
belirtilen kurumlardan asıl ve yedek üyelerini tespit etmelerini ister.
Kurumlar, seçecekleri asıl ve yedek üyelerin kimlik ve iletişim bilgilerini
kendilerine tebliğ edilen tarihten itibaren en geç bir ay içerisinde
bildirir.
(2)
Herhangi bir sebeple ayrılan veya üyeliği düşen üyenin yerine, geri kalan
süreyi tamamlamak üzere aynı kurumun birinci sıradaki yedek üyesi görev
yapar. Boşalan yedek üyelik yerine ilgili kurum en geç bir ay içinde yeni
bir üyeyi Bakanlığa bildirir.
(3)
Herhangi bir nedenle asıl ve yedek üyeliğin boşaldığı durumlarda, bir ay
içerisinde Bakanlığa bildirim yapmayan kurumun Kuruldaki ilgili üyeliği o
dönem için düşer ve üye sayısında dikkate alınmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programlar, Eğiticiler ve Uzmanlık
Öğrencileri
Akademik kurullar
MADDE 7- (1) Kurum; eğitim-öğretim,
uygulama ve araştırma faaliyetlerinin değerlendirilmesi ve bilimsel
denetimin etkinliğinin sağlanması için tabi olduğu mevzuat çerçevesinde
uzmanlık eğitimini düzenleme ve koordine etme görevini kendi akademik
kurullarınca yapar.
(2)
Akademik kurul;
a)
Üniversiteye bağlı sağlık uygulama ve araştırma merkezinde fakülte
kurulunu,
b)
Birlikte kullanım kapsamındakiler de dâhil olmak üzere Bakanlık
hastanelerinde eğitim planlama kurulunu,
ifade
eder.
(3)
Eğitim planlama kurulu, eğitim sorumluları arasından seçilen genel eğitim
ve araştırma hastanelerinde en az yedi, dal eğitim ve araştırma
hastanelerinde en az üç kişiden oluşur. Kurum eğitim sorumlusu, eğitim
planlama kurulunun doğal üyesidir. Eğitim planlama kurulunun çalışma usul
ve esasları Bakanlıkça belirlenir.
(4)
Akademik kurul toplantısına, gündem konusuyla ilgili uzmanlık dallarının
eğitim sorumluları davet edilebilir.
Eğitim kurumu ve program
MADDE 8- (1) Eğitim kurumundaki
uzmanlık eğitimi, eğitici niteliğini haiz kurum eğitim sorumlusu tarafından
yürütülür.
(2)
Kurum eğitim sorumlusu;
a)
Üniversitelerde dekan veya görevlendireceği eğitici,
b)
Eğitim ve araştırma hastanelerinde başhekim veya görevlendireceği eğitici,
c)
Dekan, birlikte kullanımdaki hastane tarafından üniversitenin tıp fakültesi
ve diş hekimliği fakültesi öğretim elemanları ve bunların kadrosunda
bulunan öğretim elemanı dışındaki diğer personelle 7/5/1987 tarihli ve 3359
sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun ek 9 uncu maddesine göre imzalanan
sözleşmelerde mezuniyet öncesi ve mezuniyet sonrası eğitim ile bilimsel
çalışmalara ilişkin yetki ve sorumluluklar kapsamında kurum eğitim
sorumlusu olarak görevlendirilebileceği belirtilen varsa profesör, yoksa
doçent unvanını haiz öğretim üyelerinden, doçent de yoksa doktor öğretim
üyesi veya eğitim görevlilerinden birini kurum eğitim sorumlusu olarak
görevlendirilen eğitici,
ç)
Adli Tıp Kurumunda Kurum Başkanı veya görevlendireceği eğitici,
olur.
(3)
Programlardaki eğitim, Kurul tarafından ilan edilen ve eğitim
standartlarını da içeren çekirdek müfredatı karşılayacak şekilde olmak zorundadır.
(4)
Eğitim sorumlusu;
a)
Üniversitelere bağlı uzmanlık ana dallarındaki programlarda anabilim dalı
başkanı, uzmanlık yan dallarındaki programlarda bilim dalı başkanı,
b)
Birlikte kullanım kapsamındakiler de dâhil olmak üzere Bakanlık
hastanelerinde başhekim tarafından görevlendirilen eğitici,
c)
Adli Tıp Kurumunda kurum başkanı veya görevlendireceği eğitici,
olur.
Eğitim sorumlusu ilgili dalda eğitici olmak zorundadır; ilgili dalda
uzmanlık eğiticisi niteliğini haiz değilse, o dalda başka bir eğitici
eğitim sorumlusu olarak belirlenir. Ancak birden fazla yan dalı olan ana
dallarda, bu ana dalın eğitim sorumlusu yoksa bağlı yan dallardaki
eğiticilerden her biri kurum eğitim sorumlusu tarafından altı ay süreyle
ana dalda eğitim sorumlusu olarak belirlenir.
(5)
Birden fazla kurumun katılımıyla oluşan programlarda eğitim sorumlusu
kurumlar arasında yapılan protokol ile belirlenir.
(6)
Kurum tarafından ilgili uzmanlık eğitimine giriş sınavı öncesinde uzmanlık
öğrencisi talep edilirken her bir program için; mevcut eğitici ve uzmanlık
öğrencisi sayısı, kabul edilen ve yürürlükte olan müfredat ile Bakanlıkça
talep edilecek donanım, portföy ve eğitim sorumlusu bilgileri Genel
Müdürlüğe bildirilir.
(7)
Ana dallarda veya birden fazla ana dalı olan yan dallarda eğitim vermek
amacıyla oluşturulacak protokollü programlar için program oluşturma ve
uzmanlık öğrencisi talep etme usul ve esasları Kurulca alınan karar
çerçevesinde belirlenir.
Programların denetimi
MADDE 9- (1) Programlar, uzmanlık
eğitimi çekirdek müfredatları ve standartlarına uygunlukları yönünden Kurul
tarafından 5 inci maddenin birinci fıkrasının (l) bendi uyarınca
oluşturulan komisyonlarca yerinde denetlenebileceği gibi Kurulca beyan
usulüyle de denetlenebilir. Bu denetim dışında kurumlar eğitim verilen
programlarıyla ilgili özdeğerlendirmelerini yılda iki kez UETS üzerinden
Kurula sunulmak üzere Genel Müdürlüğe bildirir. Özdeğerlendirme raporunda
belirgin eksiklik saptanan programlar öncelikle değerlendirilir ve
gerektiğinde denetlenir. Özdeğerlendirme raporunda eksiklik veya
yetersizlik tespit edilen programlar belirlenen eksiklikleri Kurulun
belirleyeceği süre içinde tamamlamak zorundadır. Özdeğerlendirmede eksiklik
saptanan yerler için uzmanlık öğrencisi kontenjan planlaması Kurulun
belirlediği süre boyunca yapılmaz.
(2)
Denetimlerden önce program tarafından 17 nci maddenin ikinci fıkrasının (g)
bendinde belirtilen denetim formu doldurulur ve denetleme sonrasında
denetleme komisyonu tarafından hazırlanan rapora eklenir.
(3)
Denetimlerde tespit edilen eksikliklerin giderilmesi için programlara uyarı
yazısı gönderilir. Bu yazıda; eksikliğin tanımı, bunların giderilmesi için
alınması gereken önlemler ile verilen süre belirtilir. Verilen süre içinde
eksikliğin giderilmemesi halinde eksikliğin niteliği de göz önüne alınarak
programın eğitim yetkisinin devam edip etmeyeceği Kurul tarafından
değerlendirilir.
(4)
Eğitim yetkisi kaldırılan programlar eksikliklerini gidererek eğitim
yetkisini almak için yeniden başvurabilir.
Eğitici
MADDE 10- (1) Adli Tıp Kurumu
dışındaki kurumlarda uzmanlık eğitimi, ilgili dalda uzman olup profesör,
doçent, doktor öğretim üyesi unvanına sahip olanlar ile eğitim görevlisi
veya başasistanlar tarafından verilir. Doktor öğretim üyesi ve
başasistanların uzmanlık eğitimi verebilmeleri için uzmanı oldukları alanda
fiilen en az bir yıl çalışmış olmaları şarttır.
(2)
Eğitici olmayan uzmanlar ile ilgili alanda uzman olmayan öğretim üyeleri ve
öğretim görevlileri, asgari eğitici standartları içerisinde sayılmamakla
birlikte yetkilendirilmiş programlarda eğitimde görev alabilir.
(3)
Adli Tıp Kurumunda uzmanlık eğitimi, 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili,
İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı
Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinde belirtilen ihtisas kurulu başkanları
ile en az üç yıl süreyle ihtisas kurullarında üyelik yapmış adlî tıp
uzmanları tarafından verilir.
Uzmanlık öğrencisi
MADDE 11- (1) Uzmanlık öğrencisi;
kurumlarındaki kadro unvanı ne olursa olsun, bu Yönetmelik ve ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde programlarda uzmanlık eğitimi gören,
araştırma ve uygulama yapan kişilerdir.
(2)
Programlara yerleştirilen uzmanlık öğrencilerinin istihdam şekli,
kurumlarının özel mevzuat hükümlerine tabidir.
(3)
Uzmanlık öğrencisi muayenehane açamaz, uzmanlık eğitiminin gerektirdiği
durumlar dışında aylıklı veya aylıksız hiçbir işte çalışamaz, bu şekilde
çalıştığı tespit edilen uzmanlık öğrencisi kurumunca yazılı olarak
uyarılır, durumun devamı ya da tekrarı halinde ilgili eğitim kurumunca
ilişiği kesilir.
(4)
Uzmanlık öğrencileri, uzmanlık eğitimi uygulamasından sayılmayan işlerde
görevlendirilemez. Ancak deprem, sel baskını, salgın hastalık gibi
olağandışı ve hizmetin normal olarak sürdürülemediği hallerde yabancı
uyruklu uzmanlık öğrencileri hariç olmak üzere uzmanlık öğrencileri,
hekimlik görevlerini yürütmek üzere eğitim gördüğü kurumda veya aynı il
içerisindeki sağlık tesislerine tek seferde en fazla üç aylık süreler
halinde eğitim süresi boyunca toplamda altı ayı geçmemek üzere
görevlendirilebilir. Ancak yukarıda sayılan haller nedeni ile tezini
yetiştiremeyen ve çekirdek müfredattaki yetkinliklerini kazanamayan
uzmanlık öğrencilerine eğitim sorumlusunun önerisi üzerine eğitim kurumunun
akademik kurulu kararı ile altı aya kadar süre uzatımı verilebilir.
(5)
Uzmanlık öğrencilerinin nöbet uygulaması üç günde birden daha sık olmamak
kaydıyla ayda en fazla sekiz nöbet olacak şekilde düzenlenir. Gece nöbeti
tutan uzmanlık öğrencileri nöbetin ertesi günü sağlık hizmeti sunumunda
görev almaz. Bu hükmün uygulanmadığının tespit edilmesi halinde eğitim
programları Kurulca değerlendirmeye alınır. İhlâlin mahiyetine ve durumun
gereklerine göre kurumun uyarılmasından, programın eğitim yetkisinin
kaldırılmasına kadar hangi yaptırımın uygulanacağına Kurulca karar verilir.
(6)
Uzmanlık öğrencisinin programlarda, Kurul tarafından belirlenmiş müfredat
ve standartlar çerçevesinde eğitim verilmesinin sağlanmasını akademik
kuruldan isteme hakkı vardır. Akademik kurulca talebin karşılanamaması ya
da akademik kurulun verdiği karara uzmanlık öğrencisinin itiraz etmesi
halinde bu durum eğitim kurumunca on beş iş günü içinde Bakanlığa
bildirilir. Nöbet, çalışma ve eğitim odaları gibi eğitsel ve sosyal
gereksinimleri karşılayan altyapı ve diğer standartlar kurumca sağlanır.
(7)
Uzmanlık öğrencisi, programda bulunan bütün eğiticilerin gözetim ve
denetiminde araştırma ve eğitim çalışmaları ile sağlık hizmeti sunumunda
görev alır, deontolojik ve etik kurallara uyar.
(8)
Gerekli hallerde eğitim kurumu tarafından uzmanlık öğrencisinin istihdam
şekli dikkate alınarak disiplin soruşturması yapılır ve soruşturmanın
sonucu en geç on beş iş günü içinde Bakanlığa bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzmanlık Eğitimi
Uzmanlık eğitimine giriş sınavları
MADDE 12- (1) TUS yılda en az iki
defa, DUS ve YDUS yılda en az bir defa olmak üzere ÖSYM tarafından yarışma
esasına dayanan mesleki bilgi sınavı şeklinde yapılır. TUS ve DUS
sorularının mezuniyet öncesi ulusal çekirdek eğitim programına, YDUS
sorularının uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatına uygun olması amaçlanır.
(2)
Bu sınavlara girecek Türk Silahlı Kuvvetleri ve Jandarma Genel Komutanlığı
mensuplarında aranacak şartlar için özel mevzuatındaki hükümler saklıdır.
(3)
Devlet hizmeti yükümlülüğü yapılmaya başlanılmadan veya tamamlanmadan ana
dalda uzmanlık eğitimi yapmak üzere TUS’a girilebilir ve uzmanlık eğitimine
başlanabilir. Ancak yan dalda veya birden fazla uzmanlık ana dalında eğitim
yapmak üzere YDUS’a veya TUS’a girebilmek için sınav tarihi itibarıyla
Devlet hizmeti yükümlülüğünün tamamlanmasına dokuz aydan daha az bir süre
kalmış olması ve uzmanlık eğitimine başlanabilmesi için de Devlet hizmeti
yükümlülüğünün tamamlanmış olması şarttır.
(4)
TUS ve DUS’a girebilmek için sınav tarihi itibarıyla diplomasının tescil
edilmiş olması ile yerleştirme işleminin yapılabilmesi için yabancı dil
yeterliliğinin olması; YDUS’a girebilmek için ise sınav tarihi itibarıyla
Bakanlıkça uzmanlık belgesi tescil işleminin tamamlanmış olması şartı
aranır. TUS, DUS ve YDUS sonucunda tercih yapabilmek için gerekli olan
başarı düzeyi Kurul tarafından belirlenir. Yabancı dil yeterliliği için
İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinin birisinden Bakanlık veya YÖK
tarafından yapılan ya da yaptırılan sınavdan veya ÖSYM tarafından yapılan
Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında yüz üzerinden en az elli puan
almış olmak ya da ÖSYM tarafından bu puana denk kabul edilen uluslararası
geçerliliği bulunan bir belgeye sahip olmak şarttır. Yabancı dil sınav
sonuçları sınav tarihinden itibaren beş yıl süre ile geçerlidir. Beş yıllık
sürenin sona erdiği tarihin hesabında mesleki bilgi sınavına başvuru tarihi
dikkate alınır.
(5)
Kurumlar, her sınav dönemi için açılmasını istedikleri uzmanlık öğrencisi
kontenjanlarını bağlı oldukları üst kurumlar aracılığı ile Bakanlığa
bildirir. Bakanlık, kontenjanları kurum ve program adı belirtmek suretiyle
ÖSYM’ye bildirir. Birden fazla bağlı ana dalı olan yan dallarda uzmanlık
öğrencisi kontenjanları, hangi bağlı ana dal veya dallardan uzmanlık
öğrencisi alınacağı belirtilerek ilan edilir.
(6)
ÖSYM her sınav ve yerleştirme dönemi için işlemleri ayrıntılı olarak
açıklayan bir kılavuz hazırlayıp yayımlar.
(7)
Uzmanlık eğitimini kısa süreli olarak yapabilecekleri 1219 sayılı Kanunun
ekinde yer alan Ek-1 sayılı çizelgede belirtilmiş olan uzmanlar arasından
kontenjan açıldığı takdirde uzman oldukları alanlarda yapılan YDUS ile ana
dalda uzmanlık öğrencisi alınır.
Uzmanlık eğitimine giriş sınavlarının
sonuçları, yerleştirme, uzmanlık eğitimine başlama ve dal değiştirme
MADDE 13- (1) Tıpta uzmanlık
eğitimi yapabilmek için tabip ya da tıp dışı meslek mensubu olarak eczacı,
kimyager veya veteriner olmak; diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi yapabilmek
için diş tabibi olmak; yan dal uzmanlık eğitimi yapabilmek için yan dalın
bağlı olduğu ana dalda uzman olmak ve yabancı dil yeterliliği hariç 12 nci
maddede belirtilen diğer nitelikleri taşımak şarttır. Uzmanlık öğrencisi
adayı çizelgelerde belirtilen uzmanlık dallarında eğitim veren programlara
ÖSYM tarafından yerleştirilir.
(2) Eczacı,
kimyager ve veterinerler sadece tıbbi biyokimya veya tıbbi mikrobiyoloji
ana dallarında uzmanlık eğitimi veren programlara kendileri için kontenjan
açıldığı takdirde yerleştirilebilirler.
(3)
Aşağıdaki hallerde yerleştirmeye esas mesleki bilgi puanı % 2 oranında
düşürülür:
a)
Uzmanlık eğitimine devam etmekte iken sınava girildiğinde.
b)
Uzmanlık eğitimine devam etmekte iken istifa edenlerin istifalarını takip
eden ilk sınavda.
c)
Bir uzmanlık programına yerleştirildiği halde eğitime başlamayanların takip
eden ilk sınavda.
(4)
Mesleki bilgi sınav puanında eşitlik olması halinde seçimi yapılan uzmanlık
dalını daha üst tercihinde gösterene öncelik verilir. Mesleki bilgi sınav
puanı ve tercih sırası aynı olan adaylar uzmanlık eğitimi programına
birlikte yerleştirilir.
(5)
Yerleştirme sonuçları ÖSYM tarafından ilan edilir ve ilgili kurumlara
bildirilir. ÖSYM tarafından yapılan ilan kanuni tebligat yerine geçer.
(6)
ÖSYM tarafından yerleştirilenler, uzmanlık eğitimine başlatılmak üzere
gereken işlemlerin yapılması için sonuçların ilanı tarihinden itibaren on
iş günü içerisinde ilgili atamaya yetkili kuruma başvurur. Atamaya engel
durumu olmayan adayların atama işlemleri kırk beş gün içinde tamamlanır.
Uzmanlık eğitimine başlamasına mani ve kabul edilebilir kanuni gerekçeleri
olmaksızın görevine başlamayanların atamaları iptal edilir.
(7)
Adayların tercih etmemesi, adayların yerleştirilmesine rağmen durumlarının
atanmaya uygun olmaması veya yerleştirilmesi yapılan adayların başvuru
süresi içinde başvurmaması nedeniyle boş kalan kontenjanlar, ilgili
kurumlar tarafından başvuru süresinin sona ermesinden itibaren on iş günü
içinde ÖSYM'ye bildirilir. ÖSYM tarafından ilgili sınav döneminde bir
defaya mahsus olmak üzere otuz gün içinde ek yerleştirme yapılır.
(8) ÖSYM
tarafından programlara yerleştirilenlerin ataması kurumların kendi
mevzuatınca eğitim sorumlusunun bulunduğu birime göre yapılır.
(9)
Yerleştirildikleri kurumun atama şartlarını taşımaksızın sınava girip bir
programa yerleştirilmiş olanlar uzmanlık eğitimine başlatılmazlar.
Şartlardan herhangi birini taşımadığı sonradan anlaşılanlar ile uzmanlık
eğitimi sırasında bu şartlardan herhangi birini kaybedenlerin uzmanlık
eğitimine son verilir.
(10)
Uzmanlık eğitimine başladıktan sonra eğitimlerine başka bir uzmanlık
dalında devam etmek isteyen uzmanlık öğrencilerinin, aşağıdaki şartları
haiz olmaları halinde bir defaya mahsus olmak üzere ilgili mevzuat
çerçevesinde uzmanlık dalları değiştirilir:
a)
Yerleştirme sonuçlarının açıklandığı tarihi takip eden ilk sınavın
yapıldığı tarihe kadar başvuruda bulunulmuş olması.
b)
Geçiş yapılmak istenen programın aynı dönemdeki ek yerleştirme sonucunda
boş kontenjanının kalmış olması.
c)
Sınav puanının, geçiş yapmak istediği programın aynı dönemdeki sınav taban
puanına eşit veya bu puandan fazla olması. O dönemde ilgili program için
kontenjan açılmış; fakat ek yerleştirme sonucunda da taban puan oluşmamışsa
12 nci maddenin dördüncü fıkrası uyarınca belirlenen puana eşit veya bu
puanın üzerinde puan alınması kaydıyla geçiş işlemi yapılır.
(11)
Onuncu fıkra uyarınca uzmanlık dalının değiştirilmesine ilişkin usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Yabancı uyrukluların uzmanlık eğitimi
MADDE 14- (1) Yabancı uyruklular;
a)
Kurumlarda yabancı uyruklulara ayrılan kontenjan bulunması,
b)
Ana dalda uzmanlık eğitimine girebilmek için sınav tarihi itibarıyla
Türkiye’deki tıp veya diş hekimliği fakültelerinin birinden mezun olunması
veya yabancı ülkelerdeki bu fakültelerin birinden mezun olup denklik ve
tescil işlemlerinin tamamlanmış olması; yan dalda uzmanlık eğitimine
girebilmek için sınav tarihi itibarıyla Türkiye’deki uzmanlık eğitimi veren
kurumlardan uzmanlık belgesi alınmış olunması veya 23, 24 ve 25 inci
maddeler çerçevesinde Bakanlıkça verilmiş bir denklik belgesine sahip
olunması,
c)
Türkiye’de uzmanlık eğitimi yapmalarına engel hallerinin bulunmaması,
ç)
Türkiye’de ikametlerine izin verilmiş olması,
d)
Uzmanlık eğitimi süresince kendilerine burs verileceğini veya Türkiye’deki
giderlerinin karşılanacağını belirten bir belgenin sunulması,
e)
Uzmanlık eğitimine giriş sınavlarında ilgili programa yerleştirilmiş
olunması,
kaydıyla
uzmanlık eğitimine kabul edilir.
(2)
Yabancı uyruklular ayrıca mesleki konuları izleyebilecek derecede Türkçe
bildiklerini ölçmek amacıyla Kurulun belirleyeceği bir kuruluş tarafından
yapılan Türkçe dil bilgisi sınavında başarılı olduklarına dair belgeleri,
uzmanlık eğitimine başladıkları tarihten itibaren en geç bir yıl içerisinde
sunmak zorundadır. Aksi takdirde bu kişilerin uzmanlık öğrenciliği ile ilişikleri
kesilir. Türkiye’deki tıp ve diş hekimliği fakültelerinin Türkçe
bölümlerinden mezun olanlarda, Türkçe dil bilgisi başarı belgesi aranmaz.
(3)
Usulüne göre yürürlüğe konulan uluslararası antlaşmalarla yabancı ülkelere
ayrılan kontenjanlar hariç olmak üzere, uzmanlık eğitimi yapmak isteyen
yabancı uyruklulara, uzmanlık öğrenciliği kontenjanlarının %10’una kadar
ilave kontenjan ayrılabilir.
(4)
Türkiye’de yabancı uyruklu olarak uzmanlık eğitimi görmekte iken Türk
uyruğuna geçenlerin uzmanlık eğitimi, eğitime başladıkları statüde devam
eder.
Bakanlıkça görevlendirme yoluyla
uzmanlık eğitimi yaptırılması
MADDE 15- (1) Bakanlıkça gerek
görülen uzmanlık dallarında, 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık
Alanında Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 56 ncı
maddesi çerçevesinde kadroları Bakanlık veya bağlı kuruluşlarında kalmak
kaydıyla tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi mevzuatına göre diğer
kamu kurum ve kuruluşlarında bu kurum ve kuruluşlarla mutabakat sağlanarak
uzmanlık eğitimine giriş sınavlarında uzmanlık öğrencisi kontenjanı ilan
edilip eğitim yaptırılabilir.
Uzmanlık eğitiminde devamlılık ve kurum
değiştirme
MADDE 16- (1) Bu maddede belirtilen
haller dışında uzmanlık eğitiminin kesintisiz sürdürülmesi şarttır.
(2)
Askerlik hizmeti, doğum sonrası ücretsiz izin gibi kanunen kabul edilen
mazeret halleri ile mücbir sebepler haricinde herhangi bir sebeple eğitime
ara verenler veya kendi isteği veya fiiline bağlı olarak uzmanlık eğitimi
sona erenler aynı programa devam edemez.
(3)
Uzmanlık eğitimine devam ederken yeniden girdikleri uzmanlık eğitimine
giriş sınavında başarılı olanlar ile uzmanlık eğitimini bitirmeden
ayrıldıktan sonra en geç bir yıl içinde yeniden sınava girerek başarılı
olan uzmanlık öğrencilerinden;
a)
Uzmanlık eğitim dalı değişenlerin önceki uzmanlık eğitiminde geçen eğitim
süreleri, yeni başlayacakları uzmanlık eğitimi süresinden sayılmaz. Ancak
dalları değişen uzmanlık öğrencilerinin, önceki uzmanlık eğitimine ait
süreleri, rotasyonları ve rotasyonların süreleri, yeni uzmanlık eğitimi
dalındaki eğitim müfredatında da benzer rotasyon hedefleriyle yer alıyor
ise akademik kurul kararıyla uzmanlık eğitiminin süresinden, rotasyonundan
ve rotasyonun süresinden sayılır.
b)
Uzmanlık eğitim dalını değiştirmeksizin program değiştirenlerin önceki
uzmanlık eğitiminde geçen süreleri, önceki eğitim süresinin yarısından az
olmamak üzere akademik kurulca kabul edildiği şekilde uzmanlık eğitiminin
süre ve rotasyonlarından sayılır.
(4)
Uzmanlık öğrencilerinin uzmanlık eğitimlerini yerleştirildikleri programda
tamamlamaları esastır. Ancak;
a)
Kurul tarafından belirlenen ve programın sahip olması gereken asgari
nitelik ve standartların karşılanamaması hallerinde aşağıdaki hükümlere
göre işlem yapılır:
1)
Programda eğitici kalmaması veya programın eğitim yetkisinin kaldırılması
durumunda programdaki uzmanlık öğrencileri, eğitimin sürekliliğinin
sağlanması amacıyla uygun bir programda eğitim almak üzere kurumları
tarafından altı aya kadar görevlendirilir. Ayrıca uzmanlık öğrencileri, çekirdek
müfredatında ilgili dal için öngörülen rotasyonları tamamlamak üzere aynı
il içerisinde rotasyon süresi kadar görevlendirilebilir. Eğitim kurumunca
görevlendirmenin yapılamadığı hallerde Kurul tarafından resen görevlendirme
yapılır. Bu görevlendirme süresi içerisinde ilgili programda asgari nitelik
ve standartların sağlanamadığı veya eğitime engel olan durumun ortadan
kaldırılamadığı hallerde programlardaki uzmanlık öğrencileri, Kurulun
belirleyeceği usul ve esaslara göre tespit edilecek programa, programın
bağlı olduğu kurumun mevzuatına uygun olarak nakledilir.
2)
Programda eğitici bulunmakla birlikte asgari nitelik ve standartların
sağlanamadığı hallerde, başka kurumda görevlendirme yapılmadan, Kurulca 9
uncu madde uyarınca verilen süre boyunca eğitime aynı programda devam
edilebilir. Bu süre içerisinde ilgili programda asgari nitelik ve
standartların sağlanamadığı veya eğitime engel olan durumun ortadan
kaldırılamadığı hallerde programdaki uzmanlık öğrencileri Kurulun belirleyeceği
usul ve esaslara göre tespit edilecek programa, programın bağlı olduğu
kurumun mevzuatına uygun olarak nakledilir.
b)
Uzmanlık eğitimine başlandıktan sonra ortaya çıkan (1) numaralı alt bentte
açıklanan eş durumu ve (2) numaralı alt bentte açıklanan sağlık durumu
mazeretlerinden dolayı eğitimlerine başka bir ilde devam etmek isteyenler,
mazeretlerini bildirir belgeleri kurumları aracılığı ile Kurula gönderir.
Kurul doğrudan doğruya veya 5 inci maddenin birinci fıkrasının (l) bendi
uyarınca oluşturulan komisyonlar marifetiyle mazeretleri geçerli
görülenleri tespit eder.
1)
Eş durumu nedeniyle nakil talebinde bulunan uzmanlık öğrencileri; eşinin
10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa
ekli cetvellerde yer alan kamu kurumları ile vakıf üniversitelerinde,
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü
maddesinin (B) fıkrası ile geçici pozisyonlar hariç olmak üzere memur
kadrosunda veya diğer personel kanunlarına tabi olarak veya vakıf üniversitesinde
4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa göre öğretim
elemanı olarak çalıştığını ve eğitim aldığı ilde eşinin kurumunun veya
durumuna uygun bir kadronun bulunmadığını belgelemesi halinde evlilik
tarihinin tercihlerin yapıldığı tarihten sonraki bir tarih olması kaydıyla
eşinin görevli olduğu ildeki uzmanlık eğitimini alabileceği kuruma, böyle
bir kurum yoksa en yakın ile nakledilebilir. Eşlerden ikisinin de uzmanlık
öğrencisi olması halinde kurumların kadro ve eğitim kapasitesi ve eşlerin
tercihleri göz önüne alınarak uygun yerde aile birliği sağlanır. Bu bent
uyarınca mazereti kabul edilenlerin uzmanlık eğitimine giriş sınavında
almış olduğu puanın geçiş yapılmak istenen programın aynı dönemindeki sınav
taban puanına eşit veya bu puandan fazla olması şarttır. O dönemde ilgili
program için kontenjan açılmamışsa ilgili programın uzmanlık öğrencisi
aldığı son üç sınav taban puan ortalaması, bu yoksa son iki sınav taban
puan ortalaması, bu da yoksa son sınav taban puanı esas alınır. Geçiş
yapılmak istenen programa daha önce hiç uzmanlık öğrencisi alınmamış ise
puan kriteri aranmaz. Bu şartları taşıyanların nakilleri ilgili mevzuatına
göre yapılır.
2)
Sağlık durumu nedeniyle nakil talebinde bulunan uzmanlık öğrencileri;
kendisinin veya kanunen bakmakla yükümlü olduğu eş, anne, baba veya
çocuklarından birinin ortaya çıkan hastalığının o ilde tedavisinin mümkün
olmadığını veya görev yerinin değişmemesi halinde bu kişilerin hayatının
tehlikeye gireceğini sağlık kurulu raporuyla belgelemesi halinde, tedavinin
yapılabileceği bir sağlık kurumunun bulunduğu veya kişinin sağlığının
olumsuz etkilenmeyeceği bir ildeki ilgili dalda uzmanlık eğitiminin
verildiği kuruma nakledilebilir. İlgili kişilerin sağlık kurulu raporlarını
Bakanlığın eğitim ve araştırma hastaneleri ya da Devlet üniversitelerinin
uygulama ve araştırma merkezlerinden almaları zorunludur. Kurul, sağlık
raporlarını gerekli gördüğü hallerde teyit için hakem hastaneye
gönderebilir. Bu bent uyarınca mazereti kabul edilenler Kurulun
belirleyeceği usul ve esaslara göre tespit edilecek programa, programın
bağlı olduğu kurumun mevzuatına uygun olarak nakledilir.
c)
Üst üste iki kez olumsuz kanaat notu alan uzmanlık öğrencisinin programı,
olumsuz kanaat notu verilmesini gerektiren somut bilgi ve belgeleri ile
gerekçesi bildirilmek kaydıyla Kurulca değiştirilir. Programı değiştirilen
uzmanlık öğrencisinin eğitim süresine bir yıl eklenir. Yeni eğitim
programında da üst üste iki kez olumsuz kanaat notu alan uzmanlık
öğrencisinin hizmet süresi ne olursa olsun uzmanlık öğrenciliğiyle ilişkisi
kesilir. Tekrar uzmanlık eğitimine giriş sınavına girip uzmanlık eğitimine
başlayanlar hakkında üçüncü fıkra hükümlerine göre işlem yapılır.
ç)
Uzmanlık eğitimine başlandıktan sonra herhangi bir mazeret gözetmeksizin
eğitimlerine başka bir ilde veya kurumda devam etmek isteyenlerin,
aşağıdaki şartları haiz ve bir defaya mahsus olmak kaydıyla ilgili mevzuat
çerçevesinde atamaya yetkili makam tarafından geçişleri yapılır:
1)
Geçiş yapılmak istenen kurumun kabulünü gösterir belge alınmış olması.
2)
Halen eğitim görülen kurumun onayının alınmış olması.
3)
Geçiş yapılmak istenilen kurumun kadro durumunun uygun olması.
4)
İlgili uzmanlık öğrencisinin uzmanlık eğitimine giriş sınavında almış
olduğu puanın, geçiş yapmak istediği programın aynı dönemindeki sınav taban
puanına eşit veya bu puandan fazla olması. O dönemde ilgili program için
kadro açılmamışsa ilgili programın uzmanlık öğrencisi aldığı son üç sınav
puan ortalaması, bu yoksa son iki sınav puan ortalaması bu da yoksa son
sınav taban puanı esas alınır. Geçiş yapılmak istenen programa daha önce
hiç uzmanlık öğrencisi alınmamış ise geçiş işlemi yapılmaz.
(5)
Dördüncü fıkra uyarınca uzmanlık öğrencisinin eğitim kurumunun değişmesi
durumunda uzmanlık eğitimine başlama tarihi, önceki eğitim kurumuna başlama
tarihi olarak kabul edilir.
Uzmanlık eğitiminin takibi ve
değerlendirilmesi
MADDE 17- (1) Eğitim kurumları,
eğitim sorumlusu koordinasyonunda yeni başlayan uzmanlık öğrencisine,
kuruma adaptasyon için kurumu tanıtıcı bilgiler verir, kanuni
sorumlulukları, mesleki gelişimi, iletişim ve deontoloji ile ilgili uyum
programları düzenler.
(2)
Uzmanlık eğitiminin takibi ve değerlendirilmesi Bakanlık tarafından
elektronik ağ ortamı kullanılarak kurulan UETS çerçevesinde yapılır. UETS
içerisinde temel olarak aşağıdaki unsurlar bulunur:
a)
Uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı: Uzmanlık eğitimi ihtiyaçlarının
değerlendirme sonuçlarına dayanır. Belirlenen ihtiyaçları karşılayacak amaç
ve hedefler ile bunları gerçekleştirecek asgari bilgi, beceri ve tutum
kazandırmaya yönelik eğitim etkinliklerini içerir. Kurul tarafından
hazırlanır ya da hazırlattırılır ve ihtiyaç duyulduğunda güncellenerek ilan
edilir.
b)
Uzmanlık eğitimi genişletilmiş müfredatı: Programlar tarafından çekirdek
müfredatı da kapsayacak şekilde hazırlanır, Kurulun onayı ve ilanı ile
yürürlüğe girer, yıllık olarak güncellenir ve Kurula bildirilir.
c)
Uzmanlık eğitimi karnesi: Eğitim sorumlusu, eğitime başlayan her uzmanlık
öğrencisi için eğitim müfredatına uygun bir karne oluşturur. Karne
içeriğindeki eğitim ve uygulamaların çekirdek müfredata ait olan kısmının
uzmanlık eğitimi süresi içerisinde tamamlanması zorunludur. Bu karneye
uzmanlık öğrencisinin eğitim sürecinde ulaştığı yetkinlik düzeyleri
eğiticiler tarafından işlenir. Eğitim karnesi eğitim sorumlusu tarafından
altı ayda bir kontrol edilir varsa eksiklikler süresi içinde
tamamlattırılır. Uzmanlık eğitimini tamamlayanlara kurum tarafından eğitim
karnesinin onaylı bir örneği verilir.
ç) Eğitim
sorumlusu kanaati: Eğitim sorumlusu altı aylık dönemler halinde uzmanlık
öğrencisinin göreve bağlılık, çalışma, araştırma ve yönetme yeteneği ile
meslek ahlakı hakkındaki görüş ve kanaatini belgesi ve gerekçesiyle
birlikte yazılı olarak oluşturur ve bu değerlendirme, kurum eğitim
sorumlusu tarafından onaylanır. Uzmanlık eğitiminin altı aylık
değerlendirme döneminin birden fazla eğitim sorumlusu yanında geçmesi halinde,
bu kaydı yanında en fazla süre geçirilen eğitim sorumlusu yapar. Bu
değerlendirme sonucunda olumsuz görüş ve kanaat notu alanlar kurum eğitim
sorumlusu tarafından on beş iş günü içinde yazılı olarak uyarılır. Üst üste
iki kez olumsuz kanaat notu alan uzmanlık öğrencisinin bu durumu on beş iş
günü içinde uzmanlık öğrencisine tebliğ edilip Kurula sunulmak üzere Genel
Müdürlüğe bildirilir. Altı aylık dönemlerin hesaplanmasında uzmanlık
eğitimine başlanılan tarih esas alınır.
d)
Tez çalışmasının takibi: Tez çalışması, tez danışmanı tarafından üç ayda
bir değerlendirilir.
e)
Uzmanlık öğrencisi kanaati: Uzmanlık öğrencileri verilen eğitimi ve
eğiticileri yıllık olarak nitelik ve nicelik açısından değerlendirir. Bu
değerlendirme, eğitimin niteliğini ve eğiticilerin bilgi, beceri ve
davranışlarını kapsar. Kurum eğitim sorumlusu, bu değerlendirmelerin
akademik kurulda görüşülmesini sağlar.
f)
Uzmanlık eğitimi süre takibi: Uzmanlık eğitiminden sayılmayan sürelerin
takip edilebilmesi amacıyla kurum eğitim sorumlusu uzmanlık öğrencisinin bu
sürelerinin UETS’deki ilgili alana işlenmesini sağlar.
g)
Denetim formu: Kurum ve programların denetiminde kullanılan formlar Kurul
tarafından hazırlanır ve yayımlanır.
ğ)
Uzmanlık eğitimi yeterlilik sistemi: Eğitim yeterliliği ve kapasitesinin
hesaplanabilmesi için her kurum programlarının eğitici ve portföy ile ilgili
bilgilerinin girilmesini ve her program için uzmanlık öğrencisi kontenjan
talebinin oluşturulmasını sağlar.
(3)
UETS içerisinde yer alan unsurlar ile bu sistem üzerinden yürütülecek iş ve
işlemler Bakanlıkça düzenlenir.
Uzmanlık ana ve yan dalları ile eğitim
süreleri ve rotasyonlar
MADDE 18- (1) Uzmanlık ana ve yan
dalları ile eğitim süreleri, Kurulca eğitim süresi artırılan dallar hariç
olmak üzere 1219 sayılı Kanunun ekinde yer alan tıpta ve diş hekimliğinde
uzmanlık dalları ve eğitim sürelerine dair Ek-1, Ek-2 ve Ek-3 sayılı
çizelgelerde belirtildiği şekildedir. Eğitim süreleri Bakanlıkça Kurul
kararı üzerine üçte bir oranına kadar arttırılabilir. Süre artırımı yapılan
ana dallarda, süre artırımının gerekçesi olan çekirdek müfredatın içeriği o
uzmanlık dalına bağlı yan dal alanlarıyla örtüşüyorsa, ilgili yan dalın
eğitim süreleri Kurulca üçte bir oranına kadar azaltılır.
(2)
Senelik izin ve bilimsel içerikli toplantılar için verilen izin süreleri
hariç olmak üzere, uzmanlık eğitiminde fiilen geçmeyen süreler uzmanlık
eğitimi süresinden sayılmaz.
(3)
Eğitim süreleri ve rotasyonların uzmanlık öğrencisinin yerleştirildiği
programın bulunduğu kurumda tamamlattırılması esastır. Eğitime kabul
belgesi sağlayan uzmanlık öğrencisine kendi eğitim kurumundaki eğitim
sorumlusunun ve yetkili kılınan akademik kurulun uygun görüşü alınarak yurt
içinde uzmanlık eğitimi verme yetkisi bulunan veya yurt dışında başka
kurumlarda uzmanlık eğitimi alması için tabi oldukları mevzuata göre
Bakanlıkça uygun görülmesi kaydıyla bir yıla kadar izin verilebilir. Kurum
içerisinde yapılamayan rotasyonlar bu süreden sayılmaz. Eğitimin yurt
dışında yapılması sebebiyle müfredatın ve rotasyonların tamamlanamadığı
durumlarda akademik kurullarca yurt dışında geçen süreyi aşmamak üzere
uygun görülen süre uzmanlık eğitimi süresine eklenir.
(4)
Yurt dışında uzmanlık eğitimi vermeye yetkili olan bir sağlık kurumunda
uzmanlık eğitimi görmekte iken, Türkiye’deki eğitim almak istediği kurumun
eğitim sorumlusunun ve akademik kurulunun uygun görüşünü alarak eğitime
kabul belgesi sağlayan uzmanlık öğrencisine, uzmanlık dalıyla ilgili eğitim
alabilmesi için Bakanlıkça en fazla bir yıla kadar izin verilebilir. Ayrıca
bu kişilerin Türkiye’de tıp ve diş hekimliği diplomalarının denklik ve
tescil işlemlerinin yapılmış olması şarttır.
(5)
Kurul tarafından belirlenip ilan edilen tamamlanması zorunlu rotasyon
eğitimleri, eğitim süreleri tamamlandığında o rotasyon ile ulaşılması
istenilen hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı yönünden rotasyon eğitimini veren
eğiticiler tarafından değerlendirilir. İstenilen hedeflere ulaşıldığı
hallerde rotasyon eğitiminde yeterlilik elde edilmiş olur; aksi durumda
yetersizlik nedeniyle rotasyon eğitimi tekrarlanır ve bu süre uzmanlık
eğitimi süresine eklenir. Tekrarlanan rotasyon eğitiminde de yetersizlik
durumunda başka bir kurumda rotasyon eğitimi son kez tekrarlanır ve süresi
uzmanlık eğitimi süresine eklenir. Bunda da yetersizlik alan uzmanlık
öğrencisinin uzmanlık öğrenciliği ile ilişiği kesilir. Bunlardan tekrar
uzmanlık eğitimine giriş sınavına girip uzmanlık eğitimine başlayanlar
hakkında 16 ncı madde hükümlerine göre işlem yapılır.
(6)
Uzmanlık öğrencileri, uzmanlık eğitimlerinde yapmak zorunda oldukları
rotasyon alanlarının uzmanı iseler o rotasyonu ve süresini tamamlamış sayılırlar.
Uzmanlık öğrencilerinin uzmanlık tezi
ve değerlendirilmesi
MADDE 19- (1) Uzmanlık öğrencisinin
ana dalda uzmanlık eğitimini bitirme sınavına girebilmesi için tez
hazırlaması zorunludur.
(2)
Uzmanlık eğitimi süresinin ilk yarısı içinde eğitim sorumlusu tarafından
uzmanlık öğrencisine eğitim alınan dalın müfredatı çerçevesinde özgün bir
tez konusu ile kurum bünyesinde görev yapan ve ilgili uzmanlık dalında
eğitici niteliğini haiz olan tez danışmanı belirlenir. Tez konusunun
niteliğine bağlı olarak gerekli görülürse eğitim sorumlusunun ve eğitici
niteliğini haiz tez danışmanının onayıyla birden fazla tez danışmanı belirlenebilir.
Bu durumda ilgili alanda tebarüz eden diğer tez danışmanlarının eğitici
olması şartı aranmaz. Bir tez danışmanı, birden fazla tez için danışmanlık
yapabilir.
(3)
Belirlenen tez danışmanı ya da danışmanlarının eğitim kurumundan istifa,
emeklilik ya da tayin sebebiyle ayrılması durumunda, danışmanın talebi ve
eğitim sorumlusunun uygun görmesi kaydıyla mevcut tez danışmanlığı görevi o
tez ile sınırlı olmak üzere devam edebilir. Mevcut danışmanın herhangi bir
sebeple tez danışmanlığına devam etmek istememesi durumunda eğitim
sorumlusu tarafından yukarıda belirtilen şartları haiz yeni bir tez
danışmanı belirlenir.
(4)
Tez, en geç uzmanlık eğitimi süresinin bitiminden üç ay öncesinde, kurum
içinden ya da dışından belirlenen ve en az üç asıl iki yedek üyeden oluşan
jüriye sunulmak üzere eğitim sorumlusuna teslim edilir. Tezin bu süre
içerisinde teslim edilmemesi durumunda tez danışmanı ile uzmanlık öğrencisi
yazılı olarak uyarılır.
(5)
Jüri en geç bir ay içerisinde tezi inceler, uzmanlık öğrencisinin tez
savunmasını sözlü olarak yaptırır ve sonucunu yazılı ve gerekçeli olarak
uzmanlık öğrencisi ile eğitim sorumlusuna bildirir.
(6)
Jüri tez çalışmasını yeterli bulmazsa, eksikliklerin tamamlanması ve
gerekli düzeltmelerin yapılması için uzmanlık öğrencisine altı aylık ek bir
süre verir. Bu sürenin uzmanlık eğitimini aşan kısmı uzmanlık eğitimi
süresine eklenir. Verilen ek süre içerisinde eksikliklerin tamamlanması ve
gerekli düzeltmelerin yapılması halinde tez, ek sürenin bitimi beklenmeden
teslim edilebilir.
(7)
Tezin ikinci defa kabul edilmemesi veya eğitim süresinin bitiminden
itibaren kabul edilebilir kanuni bir mazeret olmaksızın altı ay içinde
teslim edilmemesi halinde, uzmanlık öğrencisinin uzmanlık öğrenciliği ile
ilişiği kesilir. İlişiği kesilen uzmanlık öğrencisi iki yıl içinde uzman
adayı olarak aynı kurumda tezini ya da uygun görülen yeni bir tezi
tamamlayabilir. Bu süre içinde de tezini sunmayan veya tezi kabul edilmeyen
uzman adayının uzmanlık eğitimi ile ilişiği kesilir. Bu şekilde ilişiği
kesilenlerden daha sonra girdikleri uzmanlık eğitimi giriş sınavına göre
uzmanlık eğitimine başlayanlar hakkında 16 ncı madde hükümlerine göre işlem
yapılır.
(8)
Tez jürisinin teşkili, danışman tayini, tez sürecinin izlenmesi ve tezin
değerlendirmesine yönelik prensipler Kurulca karara bağlanır.
(9)
Süresi içerisinde tez konusunun ve danışmanının belirlenmemesi ya da bu
maddede belirtilen diğer hükümlere aykırı hareket edilmesi halinde, Kurul
tarafından 4 üncü maddenin sekizinci fıkrası uyarınca karar verilebilir.
Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı
MADDE 20- (1) Tezi kabul edilen,
uzmanlık eğitimi süresini ve rotasyonlarını başarıyla tamamlayan, uzmanlık
eğitimi karnesinin çekirdek müfredatı belirleyen kısmının tamamlandığı
ilgili eğitim sorumlusu tarafından onaylanan uzmanlık öğrencisi, uzmanlık
eğitimini bitirme sınavına girmeye hak kazanır. On beş iş günü içerisinde
sınav jüri üyeleri kurum eğitim sorumlusu tarafından belirlenir. Uzmanlık
eğitimini bitirme sınavı, jürinin belirlenmesinden itibaren en geç otuz iş
günü içerisinde yapılır. Kurum eğitim sorumlusu uzmanlık öğrencisine; sınav
jürisini, tarihini ve yerini yazılı olarak bildirir. Uzmanlık eğitimini
bitirme sınavının süresi içerisinde tamamlanmaması halinde, Kurul
tarafından 4 üncü maddenin sekizinci fıkrası uyarınca karar verilebilir.
(2)
Jüriler, en az üç üyesi sınav yapılan daldan olmak üzere, uzmanlık dalının
rotasyon alanlarının veya Kurulun uygun gördüğü dalların eğiticilerinden
oluşmak üzere beş kişiden oluşur. Jürinin tamamı sınav yapılan dalın
eğiticilerinden oluşturulabilir. Ayrıca sınav yapılan daldan olmak üzere
iki kişi yedek üye olarak seçilir. Jüri üyeleri kendi aralarından bir
başkan ve kâtip üye seçer. Kurulca lüzum görülen uzmanlık dallarının
jürilerinin oluşturulma usulü, bu hükümden farklı olarak belirlenebilir.
(3)
Uzmanlık eğitimini bitirme sınavı, aşağıda belirtilen biri mesleki bilgi,
diğeri uygulama ve beceri sınavı olmak üzere iki aşamada yapılır.
a)
Mesleki bilgi sınavında aday, jüri tarafından seçilen vakanın öyküsünü
alarak muayenesini yapar, teşhis ve tedavisi hakkında yorumlarını sunar.
Laboratuvar dallarında jürinin seçtiği konular üzerinde adayın yorumları
alınır. Gerektiğinde materyal verilerek uygulamalar izlenir. Mesleki bilgi
sınavı tek oturum halinde yapılır. Her üye adaya sorular sormakla
yükümlüdür. Sorular içerik açısından adayın uzmanlık dalındaki bilgisini
değerlendirmek amacıyla ilgili dalın çekirdek müfredatı çerçevesinde
yöneltilir.
b)
Uygulama ve beceri sınavı, uzmanlık dalının özelliğine göre teşhis ve
tedavi için gerekli olan müdahale ve ameliyatlar, laboratuvar, görüntüleme
ve teknik uygulama ve becerileri ölçmeyi amaçlar.
(4)
Her bir jüri üyesi mesleki bilgi ile uygulama ve beceri sınavında ayrı ayrı
yüz üzerinden puan verir. Sorulan sorular ve alınan cevaplar kâtip üye
tarafından kaydedilerek jüri üyeleri tarafından imzalanır ve bu
Yönetmeliğin Ek-1’inde yer alan sınav tutanağına eklenir.
(5)
Mesleki bilgi sınavı ile uygulama ve beceri sınavında jüri üyelerinin
verdiği puanların ortalamaları alınır ve Ek-1’de yer alan sınav tutanağında
belirtilerek üyelerce imzalanır. Ortalamaları her iki sınav için de ayrı
ayrı altmış ve üzeri ise aday başarılı kabul edilir. Sınav sonucu jüri
başkanı tarafından ilgili kurum vasıtasıyla Bakanlığa iletilir.
(6)
Uzmanlık eğitimini bitirme sınavında başarı gösteremeyen veya sınava
girmeyen uzmanlık öğrencisinin durumu, on beş iş günü içerisinde gerekçeli
sınav tutanağı ve belirlenen ikinci sınav tarihiyle birlikte Bakanlığa
bildirilir. İkinci sınav, ilk sınav tarihinden itibaren üç ay içerisinde
yapılır. İkinci sınavda da başarı gösteremeyen veya bu sınava girmeyenlerin
uzmanlık öğrenciliği ile ilişikleri kesilerek bu durum on beş iş günü
içerisinde gerekçeli sınav tutanağı ile birlikte Bakanlığa bildirilir.
Takip eden üç ay içerisinde yapılmak üzere, uzmanlık öğrencisine iki sınav
hakkı daha verilir. Sınav jüri üyeleri, tarihi ve kurumu Bakanlıkça
belirlenir. Bu sınavlarda da başarılı olamayan veya sınavlara girmeyenlerin
bu eğitimlerine bağlı hakları sona erer. Bu kişilerden tekrar uzmanlık
eğitimine giriş sınavına girip uzmanlık eğitimine başlayanlar hakkında 16
ncı madde hükümlerine göre işlem yapılır.
Uzmanlık eğitiminin tamamlanması
MADDE 21- (1) Uzmanlık eğitiminin
tamamlanması için;
a)
Ana dal uzmanlık öğrencileri için tezin kabul edilmiş olması,
b)
Uzmanlık dalı ile ilgili uzmanlık eğitimi süresinin ve rotasyonların
tamamlanmış bulunması,
c)
Uzmanlık eğitimi karnesinin çekirdek müfredatı belirleyen kısmının ilgili
eğitim sorumlusu tarafından onaylanmış bulunması,
ç)
Uzmanlık eğitimini bitirme sınavında başarılı olunması,
şarttır.
Uzmanlık belgelerinin düzenlenmesi ve
tescili
MADDE 22- (1) Uzmanlık eğitimini
bitirme sınavı sonuçları, uzmanlığın tescili için gerekli olan belgelerle
birlikte en geç on beş gün içinde, programın bağlı olduğu kurum tarafından
Bakanlığa gönderilir.
(2)
Uzmanlık eğitimini başarıyla tamamlayanların uzmanlık belgeleri Bakanlıkça
düzenlenir ve tescil edilir.
(3)
Uzmanlık eğitiminin bu Yönetmeliğe uygun olarak yapılmadığının tespiti
halinde Bakanlıkça tescil işlemi yapılmaz, yapılmış ise iptal edilir.
(4)
Bu Yönetmelik hükümlerine göre verilen uzmanlık belgesinin şekli ve içeriği
Bakanlıkça tespit edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yurt Dışında Yapılan Uzmanlık Eğitiminin
Denklik İşlemleri
Uzmanlık eğitiminin ve belgelerin
incelenmesi
MADDE 23- (1) Yurt dışında uzmanlık
eğitimi vermeye yetkili olan bir sağlık kurumunda uzmanlık eğitimi veya
uzmanlık belgesi almış olanların talepleri halinde, Lahey Sözleşmesine
taraf ülkelerden apostil onaylı, bu Sözleşmeye taraf olmayan ülkelerden ise
yabancı ülkedeki Türk misyon şefliklerince veya ilgili yabancı ülkenin
Türkiye’deki misyon şefliğince onaylanmış uzmanlık eğitimine ilişkin
belgeleri Bakanlıkça incelenir.
(2)
Bakanlık, yabancı ülkelerde yapılan uzmanlık eğitiminin o ülkenin usul ve
esaslarına uygun olarak yapılıp yapılmadığını araştırır, kanıtlayıcı her
türlü belge ve dokümanın verilmesini isteyebilir.
(3)
18 inci maddenin dördüncü fıkrası uyarınca yurt dışında uzmanlık eğitimi
almakta iken, uzmanlık eğitiminin bir yıldan fazlasını Türkiye’de yapmış
olan Türk vatandaşlarının denklik işlemlerinde, Türkiye’de yapılan eğitim
süresinin bir yıldan fazlası dikkate alınmaz.
Uzmanlık belgesi almamış olanlar
hakkında yapılacak işlemler
MADDE 24- (1) Yabancı ülkelerden
uzmanlık belgesi almamış olanların uzmanlık eğitiminde geçen süreleri,
Kurulca eğitim süresi artırılan dallar dahil olmak üzere çizelgelerde
öngörülen süreden az ise bu kişiler TUS, DUS veya YDUS’a girerler. Sınavda
başarılı olanlar, yurt dışında geçirdikleri eğitim sürelerinin uzmanlık
eğitimi süresinden sayılmasını isterlerse, eğitim aldıkları dilden 12 nci
maddenin dördüncü fıkrasında yer alan sınavlardan birinde veya bu dilden
sınav yapılmıyorsa o ülkenin dili için yapılan başka bir sınavda başarılı
olanların, eğitim gördükleri ülkeden aldıkları belgeler değerlendirilerek,
ilgili kurumun akademik kurulu tarafından uygun görülen süreler Türkiye’de
yapacakları uzmanlık eğitimi süresinden düşülür. Ancak yurt dışında geçen
uzmanlık eğitimi sürelerinin geçerli sayılabilmesi için, yukarıda
belirtilen şartlar yanında ilgililerin uzmanlık eğitiminden ayrıldıktan
sonra en geç bir yıl içinde müracaatları ve açılacak ilk iki uzmanlık
eğitimi giriş sınavından birinde başarılı olmaları şarttır.
(2)
Yabancı ülkelerde uzmanlık eğitiminde geçirdikleri eğitim süresi
çizelgelerde belirtilen sürelere uygun bulunanlar Kurul tarafından
belirlenen fakülte veya eğitim hastanesinde üçüncü fıkra hükümlerine göre
denklik sınavına alınırlar.
(3)
Yurt dışında yapılan uzmanlık eğitiminin denklik işlemleri aşağıdaki
şekilde yapılır:
a)
Bilimsel yeterlik sınavı; 20 nci maddenin ikinci fıkrasına göre
oluşturulacak jüriler tarafından aynı maddenin dördüncü, beşinci ve altıncı
fıkraları çerçevesinde yapılır ve sonuçlandırılır. Jüri tarafından gerekli
görülür ise denklik başvurusunda bulunan tabibin altı aya kadar bir eğitim
kurumunda gözlemci statüsünde görevlendirilmesi Bakanlığa teklif
edilebilir. Bu süre, jüri tarafından oluşturulacak gerekçeli raporun
Bakanlıkça uygun görülmesi halinde en fazla altı ay daha uzatılabilir.
Görevlendirme süresi sonunda bilimsel yeterlik sınavı yapılır.
b) Başarısız
olanlara başka eğitim kurumlarında da kullanılabilecek iki sınav hakkı daha
verilir.
c)
Bilimsel yeterlik sınavında başarılı olanların uzmanlık belgeleri
Bakanlıkça düzenlenir ve tescil edilir.
Uzmanlık belgesi almış olanlar hakkında
yapılacak işlemler
MADDE 25- (1) Yurt dışında uzmanlık
eğitimi veren ve Kurulun yayımlayıp güncellediği tanınmışlık listesinde yer
alan kurumlardan, o ülkede ilgili dalda uzmanlık yapma yetkisi veren bir
belge almış olanların uzmanlık belgeleri fakülte veya eğitim hastanelerince
tasdik edilmesinden sonra Bakanlıkça tescil edilir.
(2)
Tanınmışlık listesinde olmayan bir kurumdan uzmanlık belgesi almış
olanların aldıkları eğitimin süresi, çizelgelerde öngörülen sürenin beşte
üçünden fazla ise denklik işlemleri 24 üncü maddenin üçüncü fıkrasına göre
yapılır.
(3)
Yurt dışında yaptığı eğitimin süresi çizelgelerde öngörülen sürelerin beşte
üçünden az olanlar hakkında 24 üncü maddenin birinci fıkrası hükümleri
uygulanır.
Türkiye’de başlanılan uzmanlık
eğitiminin yurt dışında sürdürülmesi
MADDE 26- (1) Türkiye’de
başladıkları uzmanlık eğitimini yurt dışında sürdürenlerin, uzmanlık
eğitimi görülen yabancı ülkelerin usullerine göre aynı dalın uzmanlık
eğitiminde geçirdikleri süreler, Türkiye’de uzmanlık eğitiminden ayrılış ve
yurt dışında uzmanlık eğitimine başlayış tarihleri arasındaki sürenin altı
aydan fazla olmaması koşuluyla yurt içinde uzmanlık eğitiminde geçen önceki
süreleri ile birleştirilerek denklik işlemine tabi tutulur. Süre veya
müfredat yönünden tespit edilen eksiklikler yeniden uzmanlık eğitimi giriş
sınavına girmeksizin ve kadroya atanmaksızın tamamlattırılır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uzmanlık yetkisinin kullanılması
MADDE 27- (1) Bu Yönetmelik
hükümlerine göre uzmanlık belgesi almayanlar, hiçbir yerde ve şekilde
uzmanlık unvan ve yetkisini kullanamazlar. Bu Yönetmelikten önceki mevzuata
göre kazanılmış bulunan uzmanlık yetkisi ile ilgili haklar saklıdır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 28- (1) 26/4/2014 tarihli ve
28983 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıpta ve Diş Hekimliğinde Uzmanlık
Eğitimi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Kazanılmış eğitici yetkisi
GEÇİCİ MADDE 1- (1) İlgili dalda
uzman olmadığı halde 18/7/2009 tarihinden önce 2547 sayılı Kanuna göre en
az doçent unvanını almış olup ilgili dalda eğitim vermeye başlamış
olanların eğitici hakları saklıdır.
Sınavsız olarak uzmanlık eğitimine
başlayan yabancı uyruklular
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Türkiye
Cumhuriyeti kurum ve kuruluşları ile yabancı devletler arasında imzalanan
protokoller ve şartnameler ile Yükseköğretim Kurulu kararlarına istinaden
17/2/2017 tarihine kadar TUS ile yerleştirilmeden uzmanlık eğitimlerine
başlayan yabancı uyruklu tabiplerin uzmanlık belgeleri yabancı uyruklu
olarak tescil edilir. Bu şekilde uzmanlık belgeleri tescil edilen
tabiplerin Türkiye’de mesleklerini icra etmek istemeleri halinde tıp
fakültesi diplomalarının denklik ve tescil işlemlerinin yapılmış olması
şarttır.
Yürürlük
MADDE 29- (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30- (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Sağlık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|